I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Uchwalono na podstawie art. 83 ust. 4 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
§ 2.
Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
§ 3.
- Terenem działania Rady Rodziców jest budynek przedszkola.
- Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miej¬scach, w których przebywają dzieci w trakcie realizacji przez przedszkole zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
II. CELE RADY RODZICÓW
§ 4.
Rada Rodziców, zwana dalej Radą jest społecznym organem władzy w przedszkolu reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do przedszkola, której celem jest:
- Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrekcją przedszkola, radą pedagogiczną, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności przedszkola.
- Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu i środowisku.
- Prezentowanie wobec dyrektora przedszkola, nauczycieli, władz oświatowych - opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach przedszkola.
- Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo - wychowawczych rodziny i przedszkola w życiu dziecka.
III. ZADANIA I KOMPETENCJE RADY RODZICÓW
§ 5.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§ 6.
- Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
§ 7.
- Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora przedszkola oceny dorobku zawodowego.
- Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
- Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.
§ 8
Rada Rodziców na wniosek dyrektora przedszkola opiniuje podjęcie działalności w przedszkolu stowarzyszeń lub innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej i opiekuńczej przedszkola.
§ 9
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
§ 10
Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych.
§ 11
Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.
§ 12
Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej przedszkola.
IV. TRYB PRZEPROWADZANIA WYBORÓW
§ 13
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
- Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w tajnych wyborach w każdym roku szkolnym.
- Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach do rad oddziałowych, jedno dziecko może reprezentować tylko jeden rodzic.
- Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadzają wychowawcy oddziału.
- Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
- Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
- Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.
§ 14
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
- Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Przedstawicielem Rady Rodziców jest przewodniczący rady oddziałowej wybrany na pierwszym zebraniu rodziców.
- Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Zadania dyrektora przedszkola podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania. - Kandydat na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Za wybranego przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
- Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania.
V. STRUKTURA RADY RODZICÓW
§ 15
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
- Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi:
1) przewodniczący,
2) skarbnik,
3) sekretarz,
4) członkowie – przedstawiciele wszystkich oddziałów. - Kadencja Prezydium trwa rok.
- W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
- Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.
VI. ZASADY DZIAŁANIA RADY RODZICÓW
§ 16
- Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor przedszkola w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego.
- Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor przedszkola i przewodniczy mu do czasu wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.
- Kolejne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad grupowych lub dyrektora przedszkola.
- Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Rady Rodziców.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady oraz dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty w przedszkolu, na 14 dni przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.
- W zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział Dyrektor przedszkola, na zaproszenie Rady Rodziców.
- Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.
§ 17
- Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej właściwości.
- Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących w zebraniu.
- Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
- Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
- Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
§ 18
- Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
- Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce zebrania,
2) listę osób obecnych podczas zebrania,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
5) przebieg obrad,
6) streszczenie wystąpień oraz wnioski,
7) treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,
8) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
VII. ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY
§ 19
- Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Prezydium Rady ustala na początku każdego roku szkolnego.
- Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu.
- Prezydium Rady może postanowić o zmianie struktury wydatków do wysokości 10% ustalonych wartości.
- Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 20
- Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
- Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Przedszkola.
- Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie Rady Rodziców.