kontrastWersja dla niedowidzących
rozmiar A- A A+

Publiczne Przedszkole Nr 1 w Busku-Zdroju

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Uchwalono na podstawie art. 83 ust. 4 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).

§ 2.

Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.

§ 3.

  1. Terenem działania Rady Rodziców jest budynek przedszkola.
  2. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miej¬scach, w których przebywają dzieci w trakcie realizacji przez przedszkole zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

II. CELE RADY RODZICÓW

§ 4.

Rada Rodziców, zwana dalej Radą jest społecznym organem władzy w przedszkolu reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do przedszkola, której celem jest:

  1. Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrekcją przedszkola, radą pedagogiczną, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności przedszkola.
  2. Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu i środowisku.
  3. Prezentowanie wobec dyrektora przedszkola, nauczycieli, władz oświatowych - opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach przedszkola.
  4. Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo - wychowawczych rodziny i przedszkola w życiu dziecka.

III. ZADANIA I KOMPETENCJE RADY RODZICÓW

§ 5.

Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

§ 6.

  1. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.

§ 7.

  1. Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora przedszkola oceny dorobku zawodowego.
  2. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
  3. Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.

§ 8

Rada Rodziców na wniosek dyrektora przedszkola opiniuje podjęcie działalności w przedszkolu stowarzyszeń lub innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej i opiekuńczej przedszkola.

§ 9

Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.

§ 10

Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych.

§ 11

Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.

§ 12

Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej przedszkola.

IV. TRYB PRZEPROWADZANIA WYBORÓW

§ 13

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:

  1. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w tajnych wyborach w każdym roku szkolnym.
  2. Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców dzieci danego oddziału.
  3. W wyborach do rad oddziałowych, jedno dziecko może reprezentować tylko jeden rodzic.
  4. Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadzają wychowawcy oddziału.
  5. Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
  6. Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
  7. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
  8. Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
  9. Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.

§ 14

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:

  1. Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  2. Przedstawicielem Rady Rodziców jest przewodniczący rady oddziałowej wybrany na pierwszym zebraniu rodziców.
  3. Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
  4. W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
  5. Zadania dyrektora przedszkola podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
    1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
    2) przeprowadzenie głosowania,
    3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
  6. Kandydat na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
  7. Za wybranego przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
  8. W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
  9. Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania.

V. STRUKTURA RADY RODZICÓW

§ 15

  1. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
  2. Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi:
    1) przewodniczący,
    2) skarbnik,
    3) sekretarz,
    4) członkowie – przedstawiciele wszystkich oddziałów.
  3. Kadencja Prezydium trwa rok.
  4. W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
  5. Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.

VI. ZASADY DZIAŁANIA RADY RODZICÓW

§ 16

  1. Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor przedszkola w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego.
  2. Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor przedszkola i przewodniczy mu do czasu wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.
  3. Kolejne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad grupowych lub dyrektora przedszkola.
  4. Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Rady Rodziców.
  5. O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady oraz dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty w przedszkolu, na 14 dni przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.
  6. W zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział Dyrektor przedszkola, na zaproszenie Rady Rodziców.
  7. Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.

§ 17

  1. Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej właściwości.
  2. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących w zebraniu.
  3. Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
  4. Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
  5. Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.

§ 18

  1. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
  2. Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
    1) numer, datę i miejsce zebrania,
    2) listę osób obecnych podczas zebrania,
    3) zatwierdzony porządek obrad,
    4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
    5) przebieg obrad,
    6) streszczenie wystąpień oraz wnioski,
    7) treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,
    8) podpisy przewodniczącego i protokolanta.

VII. ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY

§ 19

  1. Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
  2. Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Prezydium Rady ustala na początku każdego roku szkolnego.
  3. Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu.
  4. Prezydium Rady może postanowić o zmianie struktury wydatków do wysokości 10% ustalonych wartości.
  5. Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.

VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 20

  1. Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
  2. Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Przedszkola.
  3. Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie Rady Rodziców.