Uchwalono na podstawie art. 83 ust. 4 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
§ 2.
Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
§ 3.
Terenem działania Rady Rodziców jest budynek przedszkola.
Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miej¬scach, w których przebywają dzieci w trakcie realizacji przez przedszkole zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
II. CELE RADY RODZICÓW
§ 4.
Rada Rodziców, zwana dalej Radą jest społecznym organem władzy w przedszkolu reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do przedszkola, której celem jest:
Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrekcją przedszkola, radą pedagogiczną, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności przedszkola.
Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu i środowisku.
Prezentowanie wobec dyrektora przedszkola, nauczycieli, władz oświatowych - opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach przedszkola.
Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo - wychowawczych rodziny i przedszkola w życiu dziecka.
III. ZADANIA I KOMPETENCJE RADY RODZICÓW
§ 5.
Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
§ 6.
Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
§ 7.
Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora przedszkola oceny dorobku zawodowego.
Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.
Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.
§ 8
Rada Rodziców na wniosek dyrektora przedszkola opiniuje podjęcie działalności w przedszkolu stowarzyszeń lub innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej i opiekuńczej przedszkola.
§ 9
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
§ 10
Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych.
§ 11
Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.
§ 12
Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej przedszkola.
IV. TRYB PRZEPROWADZANIA WYBORÓW
§ 13
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w tajnych wyborach w każdym roku szkolnym.
Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców dzieci danego oddziału.
W wyborach do rad oddziałowych, jedno dziecko może reprezentować tylko jeden rodzic.
Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadzają wychowawcy oddziału.
Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
Za wybranych do rady oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów, przeprowadza się kolejną turę głosowania.
Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje przewodniczącemu Rady Rodziców.
Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.
§ 14
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
Przedstawicielem Rady Rodziców jest przewodniczący rady oddziałowej wybrany na pierwszym zebraniu rodziców.
Wybory przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
Zadania dyrektora przedszkola podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców: 1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur, 2) przeprowadzenie głosowania, 3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
Kandydat na przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
Za wybranego przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
Wybrany przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania.
V. STRUKTURA RADY RODZICÓW
§ 15
W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi: 1) przewodniczący, 2) skarbnik, 3) sekretarz, 4) członkowie – przedstawiciele wszystkich oddziałów.
Kadencja Prezydium trwa rok.
W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.
VI. ZASADY DZIAŁANIA RADY RODZICÓW
§ 16
Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor przedszkola w terminie do dnia 30 września danego roku szkolnego.
Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor przedszkola i przewodniczy mu do czasu wybrania przewodniczącego Rady Rodziców.
Kolejne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad grupowych lub dyrektora przedszkola.
Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Rady Rodziców.
O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady oraz dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty w przedszkolu, na 14 dni przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.
W zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział Dyrektor przedszkola, na zaproszenie Rady Rodziców.
Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.
§ 17
Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej właściwości.
Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących w zebraniu.
Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
§ 18
Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
Protokół zebrania Rady powinien zawierać: 1) numer, datę i miejsce zebrania, 2) listę osób obecnych podczas zebrania, 3) zatwierdzony porządek obrad, 4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania, 5) przebieg obrad, 6) streszczenie wystąpień oraz wnioski, 7) treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników, 8) podpisy przewodniczącego i protokolanta.
VII. ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY
§ 19
Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Prezydium Rady ustala na początku każdego roku szkolnego.
Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu.
Prezydium Rady może postanowić o zmianie struktury wydatków do wysokości 10% ustalonych wartości.
Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 20
Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Przedszkola.
Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie Rady Rodziców.