kontrastWersja dla niedowidzących
rozmiar A- A A+

Publiczne Przedszkole Nr 1 w Busku-Zdroju

"Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może"
Janusz Korczak

WSTĘP

Program Wychowawczy Publicznego Przedszkola Nr 1 w Busku-Zdroju został opracowany w celu realizacji fundamentalnych wartości.

Celem głównym jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami, relacjami ze środowiskiem społeczno - kulturalnym i przyrodniczym.

Jednym z priorytetów pracy przedszkola wobec dziecka i jego domu rodzinnego jest wspieranie i stymulowanie jego rozwoju w sferze wychowawczej.

Wychowanie rozpoczyna się w rodzinie, natomiast przedszkole tylko je kontynuuje i ukierunkowuje. Przedszkole nie może zastąpić domu rodzinnego, może uzupełnić jedynie i wzbogacić doświadczenia dziecka w tych sferach, w których oddziaływanie domu jest niewystarczające.

Program wychowawczy ma na celu poprawę jakości pracy edukacyjnej, uwzględniając potrzeby społeczności przedszkolnej tj. dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników przedszkola. Integruje nauczycieli i rodziców w realizowaniu celów wychowawczych . Ma on za zadanie określić jakimi wartościami kierujemy się w stosunku do wychowanka, jego rodzica, jakie normy postępowania są pożądane aby dziecko mogło funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi rolami społecznymi.

Program jest podzielony na tematy, które obejmują problematykę społeczną i dostarczają dziecku podstaw do prawidłowego funkcjonowania w życiu:

  • POZNAJ SWOJE TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE
  • KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE
  • BĄDŹ KULTURALNY
  • BĄDŹ KOLEŻEŃSKI
  • DBAJ O SWOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO.

Są to tematy sprzyjające kształtowaniu i zdobywaniu zdolności do rozwoju, rozumienia, przeżywania, odkrywania i tworzenia rzeczywistości i świata wartości dziecka. Nauczyciel realizujący program musi pamiętać o tym, iż dziecko najlepiej uczy się, poznaje i zapamiętuje przez własne działanie. Celem działań nauczyciela powinno być pośredniczenie w przekazywaniu i nadawaniu konkretnych treści wartościom uniwersalnym w czasie wspólnego działania, a przez to powodowanie wewnętrznego rozwoju dziecka.

II ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

Do głównych założeń programu należą:

  • stwarzanie sytuacji , w których dziecko lepiej pozna siebie i innych,
  • obserwowanie, naśladowanie przez dzieci rówieśników i dorosłych z otoczenia,
  • dokonywanie oceny zachowań innych oraz ustosunkowanie się emocjonalne do nich,
  • kierowanie doświadczeniami i kreowanie przez nauczyciela sytuacji edukacyjnych , sprzyjających kształtowaniu pozytywnego, optymistycznego spojrzenia dziecka na świat oraz budowaniu obrazu samego siebie jako składnika osobowości człowieka,
  • lepsze poznanie dzieci przez ich rodziców,
  • integracja dzieci, nauczycieli i rodziców we wspólnych zajęciach jako pomoc w porozumiewaniu się, lepszym wzajemnym poznaniu,
  • poznawanie przez rodziców sposobów wspomagania rozwoju dziecka i dróg porozumiewania się z nim,
  • umożliwienie rodzicom i dzieciom spędzania wspólnego czasu w placówce,
  • przeżywanie przez dzieci i rodziców wspólnej radości z przebywania ze sobą i wspólnych działań,
  • poznanie werbalnych i pozawerbalnych środków komunikacji z dzieckiem, rodzicami i wychowawcą w trakcie spotkań integracyjnych.

Program został opracowany w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, o literaturę psychologiczno - pedagogiczną i doświadczenia własne .

III CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Program pozwala na refleksję nad tym co ważne, potrzebne, dobre, co zaspokaja potrzeby i rozwija możliwości, skutecznie przeobraża świadomość, postawy, zachowania i sposób życia. Przekłada zasady werbalne na rzeczywistość dając możliwość zmiany sposobu rozumienia tego kim jesteśmy, naszej wewnętrznej natury i jej wpływu na rzeczywistość.

Cele programu:

  1. Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta
  2. Kształtowanie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny
  3. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z innymi
    • kształtowanie podstawowych powinności moralnych: np. życzliwości, tolerancji, sprawiedliwości, odpowiedzialności, uczciwości…
    • polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,
    • rozróżniania dobra od zła,
  4. Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków
  5. Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja"
  6. Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń.
  7. Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi i przyrody
  8. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie, higienę i bezpieczeństwo
  9. Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych

IV ZADANIA PRZEDSZKOLA

ZADANIE - POZNAJ SWOJE TRADYCJE RODZINNE I NARODOWE

NORMY POSTĘPOWANIA:

  • kultywuj tradycje swojej rodziny
  • rozmawiaj z rodzicami o ich pracy
  • pamiętaj o uroczystościach rodzinnych
  • szanuj język ojczysty i tradycje narodowe
  • poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny.
  • wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych, festynach.
  • wykonanie drzewa. genealogicznego swojej rodziny
  • prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków.
  • realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów np. strażaka, policjanta, lekarza itp.
  • w trakcie zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej
  • jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa ojczyzna
  • zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski.
  • pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski.
  • pokazywanie piękna naszej ojczyzny za pomocą ilustracji, obrazów, albumów, slajdów.

ZADANIE - KONTROLUJ SWOJE ZACHOWANIE

NORMY POSTĘPOWANIA:

  • unikaj krzyku, kłótliwości
  • przestrzegaj zawartych umów, reguł
  • oceniaj zachowanie, a nie osoby
  • wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany
  • korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach
  • ciesz się z sukcesów, przyjmuj z godnością porażki
  • wystrzegaj się kłamstwa
  • mów o swoich uczuciach, odczuciach

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich, np: zgodnego zachowania się podczas zabaw , kulturalnego włączania się do zabaw kolegów
  • korzystania ze sprzętu i zabawek
  • porozumiewania się umiarkowanym głosem
  • przestrzegania zasad podporządkowania się dyżurnym np. w łazience ,w sali
  • ponoszenia konsekwencji łamania przyjętych umów.
  • reagowanie na umówione sygnały np. sygnał kończący zabawę.
  • uczenie dzieci właściwego zachowania w stosunku do innych ( nie stosujemy obraźliwych słów) uczenie dzieci wyrażania umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych.
  • zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji, nie wyrządzając krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru).
  • poznawanie wzorców właściwego zachowania(postawa nauczyciela, postacie z literatury).
  • poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych.
  • udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury:
    rozróżnianie prawdy, fałszu, kłamstwa, fantazji w utworach literackich i w sytuacjach codziennych
  • podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań
  • układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków
  • rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych.
  • podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach.
  • włączanie zabaw dramowych jako element bloku integracyjnego określającego samopoczucie dziecka.
  • systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienia argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami drugiej osoby.
  • uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych.

ZADANIE - BĄDŹ KULTURALNY

NORMY POSTĘPOWANIA:

  • używaj form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję
  • nie mów z pełnymi ustami
  • okazuj szacunek dorosłym i starszym osobom
  • pamiętaj o kulturalnym zachowaniu w trakcie powitań i pożegnań
  • bądź miły dla innych osób (kolegów i dorosłych)
  • dbaj o porządek wokół siebie (nie śmieć, sprzątaj po zabawie)
  • słuchaj kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i przedszkolu (sprzątanie swoich zabawek, układanie książek itp.)
  • uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny (spokojne i ciche zachowanie podczas gdy inni odpoczywają, opiekowanie się osobami chorymi i starszymi)
  • uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuje, przepraszam)
  • dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczycielki, postaci z literatury itp.)
  • utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (sklep, autobus, kino)
  • poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów
  • uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowanie innym za te słowa
  • rozmawianie z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-vivr'u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych
  • opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia (np. nie mówienie z pełnymi ustami, używanie serwetki itp.)
  • przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku, uszanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników i skwerków, nie niszczymy drzew i krzewów, uczestniczenie w corocznej akcji "Sprzątanie Ziemi, Sprzątanie Świata"

ZADANIE - BĄDŹ KOLEŻEŃSKI

NORMY POSTĘPOWANIA:

  • zgodnie baw się z kolegami
  • szanuj cudzą własność
  • dziel się z innymi tym co masz
  • nie bądź zawzięty w kontaktach z innymi
  • nie wyrządzaj krzywdy innym
  • nie rób drugiemu co tobie niemiłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj, nie przerywaj)
  • pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie,
  • interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności, wytworów pracy kolegów,
  • rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy (w związku z tym dzielenia się nimi)
  • uczenia się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu - używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki, zrozumienie tego, co przeżywają inni
  • słuchanie kolegów pełniących dyżur podporządkowywanie się ich poleceniom i uwagom,
  • wyrabianie nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotkanymi w szatni lub na podwórku (mówienie dzień dobry, skinienie ręką, itp.)
  • sprawianie radości choremu koledze przez, np. wspólne pisanie listu, przygotowanie upominku, odwiedziny,
  • dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania (rozumienie przeżyć z tym związanych)
  • sprawianie radości innym dzieciom, przez składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków,
  • opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia i nieporadności)

ZADANIE-DBAJ O SWOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO.

STOSUJ ZASADĘ

"W ZDROWYM CIELE, ZDROWY DUCH"

NORMY POSTĘPOWANIA:

  • nie krzycz, mów umiarkowanym głosem,
  • często korzystaj z pobytu na świeżym powietrzu,
  • hartuj swój organizm,
  • ubieraj się odpowiednio do temperatury
  • zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki,
  • pamiętaj o korzystaniu z zabiegów higienicznych,
  • zasłaniaj nos i usta przy kichaniu i kasłaniu,
  • nie obawiaj się wizyty u lekarza, mów o tym czego się boisz,
  • unikaj hałasu,
  • nie oddalaj się od grupy, z miejsca zabaw,
  • nie próbuj produktów nieznanego pochodzenia,
  • informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie),
  • pamiętaj swój adres zamieszkania,
  • unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,
  • zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi
  • nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt,
  • przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  • dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach
  • czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczyciela (spacery wycieczki, zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, pobyt na świeżym powietrzu)
  • uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody (wykorzystanie pomocy dydaktycznych "Ubieram się sam"
  • kształtowanie nawyku zjadania wszystkich potraw
  • systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji
  • rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza pediatry oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów- spotkania z lekarzem, wizyta w gabinecie stomatologicznym,
  • stosowanie w zajęciach różnych form sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów (drama, pedagogika zabawy itp.)
  • uświadomienie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, prace gospodarcze, hodowle prowadzone w kąciku przyrody, filmy edukacyjne, itp.)
  • udział dzieci w konkursach dotyczących zdrowia,
  • cykliczne spotkania z policjantem
  • ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren) oraz na wycieczkach,
  • przestrzeganie zasady spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, słodycze, rośliny otrzymywane od obcych)
  • omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości,
  • zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania w toku zajęć, scenek rodzajowych , dramy, poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań
  • poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu
  • spotkanie z weterynarzem- omówienie zachowań zwierząt gdy: zwierzę jest zdenerwowane, boi się, gdy jest chore,
  • rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych,
  • dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki, inscenizacje)

V PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

1. METODY PRACY:

  • Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem, rozmowa
  • Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, pokaz, wystawa
  • Problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacja, śniegowa kula,
  • Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne zabawy intelektualne np. rebusy, quizy

2. FORMY PRACY

  • Praca indywidualna
  • Zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
  • Czynności samoobsługowe dzieci oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.
  • Spacery i wycieczki
  • Zajęcia zorganizowane przez nauczyciela z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach
  • Udział w imprezach i uroczystościach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim
  • Udział w konkursach, festiwalach , quizach, turniejach

3. WARUNKI BAZOWE NIEZBĘDNE DO REALIZACJI PROGRAMU:

  • Sale zabaw dla każdej grupy
  • Pomoce dydaktyczne do zajęć , zabaw
  • Wyposażone kąciki zabaw i sale do zabaw
  • Ogród przedszkolny

VI PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA

Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka w tym do:

  • Prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
  • Poszanowania wszystkich potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania.
  • Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
  • Wyrażania swoich uczuć i myśli.
  • Umożliwienia zdobywania nauki przez zabawę z uwzględnieniem indywidualnych możliwości.
  • Opieki i ochrony

Dziecko w przedszkolu ma zagwarantowane prawo do:

  • Poszanowania własnej godności i prawo do nietykalności
  • Posiadania własnego zdania i możliwości wyrażania go
  • Proszenia o to czego chce, ale nie wymagania tego
  • Popełniania błędów i możliwości naprawiania ich
  • Akceptacji takim, jakim jest
  • Przebywania w warunkach sprzyjających jego rozwojowi
  • Indywidualnego tempa procesu rozwojowego
  • Przebywania w warunkach zapewniających bezpieczeństwo i ochronę zdrowia,
  • Korzystania z dóbr kulturalnych
  • Poszanowania własności
  • Znajomości swoich praw i korzystania z nich
  • Ciszy, spokoju i samotności , gdy tego potrzebuje
  • Korzystania z kontaktów interpersonalnych z dziećmi i dorosłymi
  • Kształtowania prawidłowych kontaktów społecznych
  • Zabawy i wybierania towarzyszy zabaw
  • Przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których może się zwrócić z prośbą o pomoc
  • Zdobywania wiedzy i umiejętności, badania i eksperymentowania
  • Podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencji
  • Uczestniczenia we wszystkich formach aktywności
  • Snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
  • Jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
  • Regulowania własnych potrzeb
  • Ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej

Dziecko w przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów ,przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:

  • Nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli
  • Sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne oraz zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp. Związane ze zdrowiem dzieci
  • Dbać o sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu
  • Dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa
  • Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych

VII PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW

Rodzice mają prawo do:

  • zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy nauczyciela w danej grupie
  • uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów i niepowodzeń
  • wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków, propozycji oraz uwag dotyczących pracy przedszkola
  • wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo tj. Radę Rodziców
  • uzyskiwania fachowej pomocy pedagogicznej otwartej rozmowy z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych
  • czynnego uczestnictwa w życiu przedszkola
  • wspierania przedszkola w jego działaniach

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

  • przestrzeganie Statutu Publicznego Przedszkola Nr 1 w Busku-Zdroju
  • wyposażenie dziecka w niezbędną odzież, przedmioty i przybory
  • respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji
  • przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnione osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo
  • przestrzeganie godzin pracy przedszkola
  • informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych
  • przestrzeganie zasad higieny i bhp na terenie przedszkola
  • wykazywanie zainteresowania postępami dziecka w procesie dydaktyczno - wychowawczym, uczestniczenie w zebraniach rodziców, utrzymywanie stałego kontaktu z nauczycielem bądź z dyrektorem przedszkola w celu uzyskania aktualnych informacji o dziecku

VIII ZADANIA WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELA

Nauczyciel:

  • współdziała z rodzicami i opiekunami prawnymi w zakresie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, włącza rodziców w życie przedszkola
  • planuje i prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą oraz jest odpowiedzialny za jej efekty
  • zbiera informacje o dzieciach - prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dziecka
  • współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno - pedagogiczną
  • wspiera każdego wychowanka w jego rozwoju
  • kształci i wychowuje dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka
  • dba o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich
  • tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania oraz dąży do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy
  • wspiera rozwój aktywności poznawczej nastawionej na poznawanie samego siebie oraz rzeczywistości społeczno - kulturalnej i przyrodniczej
  • otacza indywidualną opieka każdego z wychowanków i dostosowuje metody oraz formy pracy do jego możliwości
  • utrzymuje stały kontakt z rodzicami (opiekunami) oraz udziela im rzetelnych informacji na temat jego zachowania i rozwoju
  • współpracuje z domem rodzinnym w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
  • dba o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków
  • sumiennie przygotowuje się do pracy z dziećmi
  • prowadzi dokumentację zgodnie z określonymi przepisami
  • doskonali swoje kwalifikacje zawodowe
  • dąży do pełni własnego rozwoju osobowego
  • współtworzy dobrą atmosferę pracy w przedszkolu
  • przestrzega podstawowe zasady BHP i PPOŻ. oraz dyscyplinę pracy

Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami

  • poznanie środowiska rodzinnego wychowanków
  • współdziałanie obu środowisk w celu ujednolicenia działań wychowawczych
  • prowadzenie pedagogizacji rodziców
  • stwarzanie pozytywnej atmosfery we wzajemnych kontaktach
  • inspirowanie rodziców do działań na rzecz grupy, przedszkola i ochrony środowiska
  • przekazywanie rzetelnych informacji na temat dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w zdobywaniu umiejętności i wiedzy
  • przedstawianie pozytywnych zachowań i osiągnięć dziecka, a dopiero w drugiej kolejności uwag negatywnych
  • inicjowanie pomocy rodziców w ulepszaniu warunków pracy placówki

IX ZASADY ZACHOWAŃ DZIECI

Ustalone zostały zasady , w których zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:

  • zachowania podczas posiłków
  • zachowania w łazience
  • zachowania w szatni
  • zachowania w sali
  • zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
  • zachowania podczas wycieczek i spacerów
  • zachowania podczas imprez i uroczystości

1. Zasady zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków

  • siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi
  • jemy w ciszy
  • jemy z zamkniętymi ustami, powoli
  • sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie
  • odchodząc od stołu cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy "dziękuję"

2. zasady zachowań w łazience

  • mycie rąk
  • podwijamy rękawy
  • moczymy ręce, pocieramy namydlone ręce, płuczemy
  • zakręcamy kran
  • otrząsamy ręce nad umywalką
  • wycieramy dłonie w ręcznik
  • higiena potrzeb fizjologicznych
  • korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo
  • zawsze po sobie spłukujemy toaletę
  • myjemy ręce po wyjściu z toalety

3. zasady zachowań w szatni

  • starannie układamy swoją odzież i buty
  • pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem
  • po powrocie do budynku otrzepujemy buty i je wycieramy o wycieraczkę
  • przy rozbieraniu pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży
  • starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę
  • pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy

4. zasady zachowań w sali

  • nie biegamy
  • dzielimy się zabawkami
  • mówimy umiarkowanym głosem
  • przestrzegamy reguł w trakcie zabawy
  • nie bijemy innych
  • sprzątamy po sobie
  • nie niszczymy zabawek
  • używamy zwrotów grzecznościowych

5. zasady zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym

  • bezpiecznie korzystamy z urządzeń
  • nie popychamy innych
  • nie bijemy się
  • pomagamy sobie
  • nie oddalamy się z terenu ogrodu
  • słuchamy poleceń nauczyciela

6. zasady zachowań podczas wycieczek i spacerów

  • idziemy kolejno parami
  • nie popychamy się
  • uważnie słuchamy
  • przestrzegamy zasad ruchu drogowego
  • nie oddalamy się

7. zasady zachowań obowiązujące podczas imprez i uroczystości

  • słuchamy poleceń nauczyciela
  • zajmujemy wyznaczone miejsce
  • witamy się z gośćmi
  • uważnie słuchamy
  • żegnamy się z gośćmi
  • wychodzimy w ustalonej kolejności

X MODEL NAUCZYCIELA NASZEGO PRZEDSZKOLA

DOBRY NAUCZYCIEL I WYCHOWAWCA TO KTOŚ, KTO:

W relacjach z wychowankami:

  • jest przyjacielem dziecka, wspiera je w rozwoju
  • zna i przestrzega praw dziecka
  • jest otwarty na problemy dziecka i jego otoczenia
  • jest kreatywny i empatyczny
  • częściej stosuje nagrody niż kary
  • zawsze dotrzymuje umów, przyrzeczeń, dochowuje tajemnic
  • potrafi przyznać się do pomyłek i błędów

W relacjach z rodzicami:

  • wspomaga rodziców w realizacji ich funkcji wychowawczej
  • pogłębia wiedzę rodziców - informując o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach dziecka
  • wspólnie z rodzicami ustala tok postępowania i formy oddziaływań wychowawczych
  • uznaje prawo głosu rodziców w ważnych sprawach dotyczących dziecka
  • stwarza podstawy do budowania partnerstwa we współdziałaniu środowisk wychowawczych dziecka
  • zna warunki życia dziecka
  • odznacza się kulturą osobistą i taktem pedagogicznym

XI KODEKS PRZEDSZKOLAKA

Jestem dobrym/ dobrą kolegą/ koleżanką dlatego:

  • chętnie pomagam innym
  • mówię "proszę", "przepraszam", "dziękuję", "dzień dobry", "do widzenia"
  • zawsze bawię się zgodnie
  • szanuję własność innych
  • proszę o to czego chcę - ale nie wymagam
  • dbam o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych
  • szanuję pracę innych
  • dbam o czystość i porządek
  • pytam o zgodę kolegów i dorosłych
  • dbam o książki i zabawki
  • nie biję, nie popycham, nie krzywdzę innych
  • nie wyśmiewam się z innych, nie sprawiam im przykrości
  • szanuję zdanie innych
  • wiem i szanuję to, że nie każdy lubi to co ja
  • nie przeszkadzam w zabawie i pracy innym
  • mówię , co czuję i co myślę

XII KRYTERIA SUKCESU I EWALUACJA

Miarą osiągnięcia celu programu wychowawczego będzie:

DZIECKO - KTÓRE:

  • Zna i kultywuje tradycje rodzinne, regionalne.
  • Posiada świadomość przynależności narodowej; rozpoznaje godło i barwy narodowe, rozumie pojęcie "ojczyzna".
  • Umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętym powszechnie kanonem norm społecznych.
  • Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych.
  • Wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania.
  • Rozumie dostrzega potrzeby innych, akceptuje ich odrębność.
  • Potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje.
  • Rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie.
  • Umie cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy, potrafi godnie przyjąć porażkę.
  • Rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów, potrafi argumentować swoje racje, oceny i odczucia.
  • Zna i rozumie swoje prawa i obowiązki.
  • Wie, że ma prawo do pomocy ze strony dorosłych w sytuacjach trudnych.
  • Szanuje wartości takie jak: sprawiedliwość, dobroć, życzliwość, tolerancja, piękno, prawda.
  • Potrafi odróżniać dobro od zła.
  • Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy.
  • Interesuje się otaczającym światem, poszukuje odpowiedzi na nurtujące go pytania.
  • Rozumie potrzeby stosowania profilaktyki prozdrowotnej.
  • Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych, potrafi unikać zagrożeń.
  • Rozumie potrzebę konieczności przestrzegania zasad zgodnego współżycia ze światem przyrody, przejawia postawy proekologiczne.

RODZIC - KTÓRY:

  • Podejmuje systematyczną współpracę z przedszkolem
  • Jest otwarty na rady i sugestie nauczyciela
  • Czuje się współgospodarzem placówki
  • Bierze czynny udział w życiu przedszkola

UWAGI KOŃCOWE:

  • Za realizację programu wychowawczego odpowiedzialne są nauczycielki ze wszystkich grup wiekowych
  • Zadania realizowane będą wspólnie z rodzicami